Skaffa en skrivare som håller måttet

Behovet av utskrifter varierar ofta över tid. Ibland har man stora mängder papper som ska distribueras snabbt, och ibland räcker det med enbart mejl. Många dokument skrivs inte ut alls.

Av miljöskäl skriver vi ut så lite som möjligt. Har man små utskriftsbehov kan det räcka med att köpa en bläckstråleskrivare. För den som ska skriva ut säljmaterial, broschyrer, protokoll och annat som ska distribueras till många är det perfekt med en laserskrivare som har rejält med kapacitet. Inget är så irriterande som slöa och underdimensionerade kontorsmaskiner. En arbetsuppgift kan dyka upp snabbt, och då gäller det att kapaciteten finns att direkt kunna skriva ut hundratals papper.

Du kan köpa eller leasa din skrivare

Ibland tänker företagare att det är bra att ha en egen skrivare, som tillhör firman. Det är ett slags trygghetstänkande som tyvärr inte är så ekonomiskt i långa loppet. Både tekniken och modellerna av skrivare utvecklas snabbt, och risken är att man efter en tid står med en sliten maskin som är omodern och dessutom behöver lagas.

Vill man ha en modern modell med bra prestanda är det smart att leasa skrivare. Då har du service under avtalstiden och du byter lätt upp dig till nyare varianter. Du behöver inte låsa kapital och har frihet att alltid välja vilken modell som helst. Du kan skriva ut A3 i färg, skriva ut diplom på lite tjockare papper och du får ut massor av vanliga dokument på bara några minuter. Leasa en effektiv skrivare, så spar du mycket tid.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Ha med en affärsjurist redan från starten

Ligger ni i startgroparna för att starta ett nytt företag? Eller håller ni på att få till ert livs affär? För att företaget eller affären ska lyckas gäller det också att juridiken blir rätt.

Som företagare har man mycket att vinna genom att ha en kunnig affärsjurist med sig från starten. Då kan man få hjälp med att upprätta olika avtal, vilket är viktigt för att undvika framtida tvister. En affärsjurist arbetar inom många områden som exempelvis fordringsrätt, entreprenadrätt, köprätt, bolagsrätt med flera. Affärsjuridik är ett komplext ämne med snåriga regler och lagar. En affärsjurist kan guida genom regelverket och hjälpa till att utforma de mest fördelaktiga kontrakten och avtalen, och på så vis hjälp till att få företaget att växa. Det händer också att man ingår avtal med partners som sedan inte fullgör sina förpliktelser, vilket då kan få negativa ekonomiska effekter. En affärsjurist kan hjälp till med avtalsbrott så att man får kompensation för de ekonomiska skador som företaget har orsakats.

Första mötet brukar vara kostnadsfritt

En stor del av ett företags verksamhet genomsyras av juridik, regler och lagar. Därför kan det vara bra att redan från start ta hjälp av en byrå som arbetar med allt inom affärsjuridik i Göteborg. Det första mötet med juristbyrån brukar vara kostnadsfritt och man får då beskriva sin verksamhet och ärende. Det är viktigt att man som företagare också känner förtroende för den juristbyrå man har valt, då samarbetet ofta blir långvarigt. Känns det inte rätt ska man istället kontakta någon annan.

Publicerat den
Kategoriserat som Juridik

Smidig företagsflytt

Alla företag behöver vara väl organiserade och ha god planering i sin verksamhet. Detta är speciellt viktigt vid en flytt. För en smidig flytt behöver du anlita proffsiga flyttgubbar.

När ett företag ska flytta till en ny lokal eller ett nytt kontorskomplex behöver allt planeras i god tid. Det är mycket pappersarbete som måste ordnas för att företaget ska kunna ta upp arbetet på den nya platsen så fort som möjligt. Själva flytten – transporten av möbler, utrustning och maskiner – behöver packas och monteras professionellt. Det är därför ingenting du själv borde utföra, om du inte äger en flyttfirma förstås. Anlita istället en specialiserad flyttfirma. De vet hur man bäst packar och transporterar för att allt ska anlända i tid och utan skador.

Att tänka på innan du väljer flyttfirma

Har du inte arbetat med en flyttfirma tidigare? Önskar du leta upp ett nytt företag gör du rätt i att försäkra dig om dina alternativ. Skriv ner vilka dina flyttbehov är och diskutera dessa med de firmor du talar med. En pålitlig flyttfirma har ett bra bemötande och är lyhörda för dina behov och önskemål. Det är smart kolla upp vad tidigare kunder har tyckt om deras tjänster. Håll även utkik efter vilka andra tjänster de erbjuder. Du skulle kanske kunna få kontorstädning, montering o.s.v. från en och samma leverantör. Detta är en smidig och praktisk lösning som även reducerar kostnaderna för företaget. Välj flyttfirma med omsorg och arbeta med den du trivs bäst med. Lycka till med din företagsflytt.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Alla föredrar ett välstädat kontor

Alla måste bidra för att hjälpas åt att hålla rent på kontoret. Det är dock inte ditt jobb att dammsuga eller städa toaletterna. Hyr in en städfirma för att hålla kontoret du jobbar på fräscht.

Det är inte helt ovanligt att få se en lapp i köket på jobbet där någon tycker att den har varit fyndig när den skrivit “din mamma jobbar inte här”. Syftet är att påminna kollegorna om att städa upp efter sig. Egentligen är lappen dock bara sunkig och en rest av ett trist sätt att se på traditionella könsroller. Varför står det inte “din pappa jobbar inte här? Eller ännu bättre, “dina föräldrar jobbar inte här”? Ingen av de kommunikéerna är dock lika bra som det faktum att du faktiskt kan hyra in en städfirma att sköta er kontorsstädning istället. Förutsatt att dina föräldrar inte jobbar på städfirman ifråga, för i så fall gäller inte lappen längre.

Vems jobb är vems?

Visst, det går att argumentera för att ni alla bör göra någonting för att kontorslandskapet inte ska se hemskt ut. Ni kan sätta in er egen disk i diskmaskinen. Ni behöver inte slänga ert skräp på golvet och ni kan se till att pricka toalettstolen när ni lättar på trycket. Däremot kanske det inte är ditt jobb att tömma papperskorgarna eller dammtorka golvet. Det står antagligen inte i din arbetsbeskrivning om du jobbar på ett kontor. Om det gör det så borde du nog ta ett snack med din närmaste chef.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Ett mycket tåligt och lättstädat golv

Golvmaterial är olika beroende på funktion och vilken typ av rum du har det i. Det är därför stor skillnad på att ha ett golv på en industri eller att ha ett golv i ett sovrum eller ett badrum.

Har du ett golv som inte ens tål ett par skor med klackar så är det inte ett golv som hade passat på en industri heller. Där ska det vara golv i ett material som tål hårt slitage av allsköns maskiner och städverktyg. Det ska även vara ett golv som tål att olja läcker och att du tar fram vattenslangen och tvättar av ytan. Med andra ord inte ett furugolv eller annat trägolv, eller någon typ av heltäckningsmatta. Hårt, slitstarkt, hållbart och lätt att rengöra är ledorden som ska följas.

Ytor med styrka

De golv som vanligtvis används på industrier är betonggolv som antingen är obehandlade eller behandlade. Det är inte bara ett golv som är tåligt och lätt att göra rent, utan även ett golv som är lätt att laga om det blir repigt eller går sönder. På vissa industrier kan det också finnas en slags rejäl klinker. Ett golv som har alla de fördelar som behövs på en industri. Men det kan även finnas en mängd andra slags golv beroende på vad lokalen ska användas till. Eller så finns det inget golv alls, utan istället ett galler där golvet skulle varit. Det är det enklaste av alla golv som hittas på en industri. Mer info om industrigolv kan du hitta på denna hemsida: stockholmsfogfria.se

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Jobba med rekrytering i Stockholm

Är det annorlunda att söka ett jobb i Stockholm mot i övriga landet? Hur går det till när ett rekryteringsföretag arbetar och vad är det man ska tänka på, när man anlitar ett sådant företag?

Även om det är vanligt att anlita ett rekryteringsföretag så är det ännu många som väljer att sköta anställningsprocessen själva. Det kan bestå av en enkel annons eller ett försök att hitta någon bra med hjälp av vänner och bekanta. Men i större städer som Stockholm är det nästan uteslutande rekryteringsföretag som sköter annonsering, gallring, intervjuer och val. Även om du som företag kan välja vad du vill göra själv och vad du vill vara delaktig i.

Flera olika vägar att hitta duktig personal

För ett rekryteringsföretag i Stockholm är det fortfarande först och främst annonsering som gäller. Det är en väl beprövad taktik att nå ut till många och att visa att det finns en tjänst att söka. Men idag är det också mycket vanligt att gå via andra vägar och kanaler för att hitta rätt person för tjänsten. Det finns professionella nätverk där rekryterare kan söka upp någon som kan passa. Därefter skickas en förfrågan ifall personen kan vara intresserad av tjänsten. Det finns även grupper på sociala medier dit många rekryterare söker sig för att kunna fånga in intressanta personer. Eller så kan det vara någon som rekryteraren känner sedan tidigare process, men som kanske kan få en andra chans på den nya tjänsten som annonseras ut.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt